Kråkans kramar

Barnteater 3-9 år - Stopp min kropp

Kråkans kramar

Kråkans kramar bygger på “Stopp min kropp” och mitt och ditt. En interaktiv föreställning för förskolan och skolan som följer Lpfö18 och Lgr11. En föreställning som kan sökas med Skapande skola pengar. 

Se vår Trailer

Spela videoklipp
Föreställning för barn 3-9 år

Kråkans kramar

0
Ca antal spelade föreställningar

Lodjuret Loa är på jakt efter nya kramgoa vänner ute i skogen och spatserar runt och spelar på sitt nya glimmande munspel när Kråkan Kraxi dyker upp. En tjuvaktig kråka som tar allt han kommer åt. Lodjuret som bara älskar att kramas anfaller Kråkan med sina stenhårda varma kramar. För alla älskar väl att kramas?

Kråkan som inte alls gillar att kramas tar munspelet istället. Loa blir ledsen för både förlusten av munspelet och för att Kråkan bara skrek rakt ut när hon försökte krama honom. Som tur är finns skogens konung Jan Barr från älgpolisen snabbat på plats.

Med mycket sång, musik och dans får barnen hjälpa till att lösa mysteriet. Vi lär oss tillsammans om “Stopp min kropp”, Fråga innan man lånar och om att lyssna på varandra.

Våra workshops ämnar att utöver sedvanlig teaterlära, scenvana och retorik även väva in värdegrundsarbete med teman såsom mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som samhället vilar på för att utveckla barnens känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människan. Vi arbetar utifrån ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv med Lpfö18 och Lgr11. Barnens aktiva deltagande i det konstnärliga arbetet efter föreställningen ger en möjlighet att få prova på och utveckla sin nyfikenhet kring det estetiska ämnena.

I Kråkans kramar berör vi rätten till sin egen kropp. Lodjuret Loa som inte riktigt förstod det där med att alla kanske inte alltid ville kramas. Ett begrepp som Stopp min kropp används i föreställningen som används av förskolan och skolan.

Till Kråkans kramar så har vi först samtal med barnen om vad de just sett i föreställningen. Vi berör tre saker rätten till sin kropp, fråga först och vänta på svaret och att lyssna på varandra. Barnen får sen tillsammans med oss med hjälp av teaterlära prova med övningar och lekar för att visualisera och känna på problemet och hitta lösningar. Det avslutas sedan med att vi pratar och reflekterar om vad vi just gjort och hur man kan gemensamt hjälpas åt att respektera varandra.

Med hjälp av tematiska övningar så binder vi samman tre problem som med enkla medel kan synligöras och byggas ihop. Genom att använda tematiska övningar så hjälper vi barnen att bygga en god grund till respekt och förståelse för varandra.

Din boknings förfrågan via formuläret är inte bindande. Du kommer kontaktas inom kort.
Kryssa i om du önskar en eller två föreställningar. En eller två workshops. För andra altenativ lämna ett meddelande.
Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan och är riktade till Lärare och Pedagoger.

Lärare berättar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Mary Scott
Founder & CEO
Thursday, August 31, 2017

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

John Borthwick
Founder & CEO
Thursday, August 31, 2017

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

John Borthwick
Founder & CEO
Thursday, August 31, 2017

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

John Borthwick
Founder & CEO
Thursday, August 31, 2017

Lyssna på musiken

Utöka din kompetens som lärare

Vi erbjuder kurser för er som lärare. Kursen ger en introduktion till den skapande förmåga som används i drama för att stimulera fantasi och kreativitet.